Ansvaret for slike fellesløsninger er ofte fordelt på mange aktører som igjen er styrt i forhold av sektoransvar og linjestyring. Dette kan medføre at det parallelt utvikles lignende eller overlappende funksjonalitet, og at det kan mangle insentiver for å gjenbruke eksisterende løsninger fremfor egne. Manglende åpenhet om utviklingsplaner kan også øke risikoen for at funksjonalitet dupliseres.
Behov for felleskomponenter/ fellesløsninger diskutert i arbeidsgruppa er nærmere beskrevet i vedlegg A.
På denne siden kan du lese mer om:
Om fellesløsninger
I følge digitaliseringsstrategien finnes det i dag syv nasjonale felleskomponenter: Altinn, ID-Porten, Digital postkasse for innbyggere, Folkeregisteret, Kontakt- og reservasjonsregisteret, Matrikkelen og Enhetsregisteret. Tekniske plattformer som for eksempel helsenorge.no, nav.no, Felles datakatalog og FIKS-plattformen tilbys gjennom infrastrukturen. Det er også utarbeidet felles standarder, prinsipper og referansearkitekturer. Disse skal til sammen utgjøre et felles økosystem for nasjonal digital samhandling og tjenesteutvikling for offentlig sektor.
Figur: Oversikt over sentrale felleskomponenter og fellesløsninger i 2019 (kilde: Digitaliseringsstrategien.
Kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter tilbyr innbyggere og næringsliv stadig flere digitale tjenester. I sitt digitaliseringsarbeid har offentlig sektor tilgang til en rekke felles IT-løsninger og noen felles IT-arkitekturer. Figuren over gir en oversikt over sentrale felleskomponenter og fellesløsninger til bruk for kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter.
Innenfor kart- og geodatamiljøet i Norge er det kultur for samarbeid om utvikling av fellesløsninger. Det er etablert gode arenaer og nettverk mellom statlige virksomheter, kommunene og systemleverandører. Bransjen og fagmiljøene har erfart, og ser nytten av å jobbe sammen. Utviklingen av SOSI, GeoIntegrasjon og GeoSynkronisering er eksempler på vellykkede fellessatsinger i Norge som har skapt store nytteverdier for samfunnet. Utfordringene med denne typen satsinger kan imidlertid være å sikre god forvaltning og drift av løsningene over tid. I forbindelse med utvikling av fellesløsninger er det avgjørende at det etableres en helhetlig og koordinert tilnærming til hvilke fellesfunksjonalitet og felles IT-arkitektur offentlig sektor har bruk for. Det må også etableres helhetlige og koordinerte forvaltningsmodeller med definert eierskap, og plan for drift og vedlikehold fremover.
I følge regjeringens digitaliseringsstrategi er det en målsetning at tjenester, nettsider og datakilder hos kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter skal virke sammen. Utvikling og tilgjengeliggjøring av fellesløsninger blir viktige innsatsområder for å lykkes på dette området.
Utvikling av fellesløsninger / felles APIer gir en rekke fordeler. Felles oppgaver kan gjøres enklere og billigere. Det er ikke produktivt at flere leverandører jobber parallelt med å løse samme problem.
Fellesløsninger - krav og godkjenning
Krav(Digitaliseringsrundskrivet)
(122) Virksomheten skal følge regjeringens strategiske prinsipper for nasjonale felleskomponenter. Disse gir rammer og føringer for bruk og utvikling av felleskomponentene.
Merknad: Nasjonale felleskomponenter skal gjøre det enkelt for offentlige virksomheter å lage og tilby effektive og brukervennlige digitale tjenester til innbyggere og næringsliv på en kostnadseffektiv måte. Alle offentlige virksomheter skal benytte felleskomponenter i sin tjenesteutvikling der dette er hensiktsmessig og samfunnsøkonomisk lønnsomt, og ikke selv utvikle og forvalte løsninger med samme funksjonalitet. Virksomhetens digitaliseringsstrategi må omtale hvordan felleskomponentene er tenkt tatt i bruk. Offentlige virksomheter som utvikler eller anskaffer egne løsninger der en nasjonal felleskomponent dekker de vesentligste funksjonsbehovene, må dokumentere hvorfor en nasjonal felleskomponent ikke vurderes som hensiktsmessig»
Krav til API’er for nye fellesløsninger(digitaliseringsrundskrivet og digitaliseringsstrategien]
Merknad: Med fellesløsninger menes her fellesløsninger i vår nasjonale geografiske infrastruktur
(123) Oppfylle kravene i digitaliseringsrundskrivet og digitaliseringsstrategien.
Anbefaling til nye fellesløsninger (Rammeverk):
(124) De bør forefinnes som OpenSource.
(125) Offentlig virksomhet bør ha eierskap til OpenSource-prosjektet for å sikre fremtidig vedlikehold.
Krav til komponenter (digitaliseringsrundskrivet.)
(126) Oppfylle kravene i digitaliseringsrundskrivet.
Anbefalinger til komponenter (Rammeverk):
(127) De bør forefinnes som OpenSource.
(128) Offentlig virksomhet bør ha eierskap til felles programvarekomponenter for å sikre fremtidig vedlikehold.
Anbefalinger ( The Sharing and Reuse Framework for IT Solutions).
(129) Forbedre samarbeid på tvers av organisasjonene. Dette betyr at offentlige virksomheter bør ta ansvar for å etablere samarbeidsfora på tvers av organisasjonene.
(130) Samarbeide for å identifisere vanlige behov
(131) Vedta forretningsmodeller som letter deling og gjenbruk
(132) Fremme juridisk sikkerhet
(133) Anskaffe IT-løsninger på en transparent og åpen måte
(134) Dokumentere, dele og gjenbruke komponenter
(135) Forbedre IT-løsningens tekniske anvendbarhet
(136) Øke synligheten og troverdigheten til IT-løsninger
(137) Ta hensyn til nasjonal og europeisk flerspråklighet når det utvikles IT-løsninger
(138) Del løsningen din i utgangspunktet åpent og forklar eventuelle beslutninger om ikke å dele.
Disse 10 anbefalingen er hovedgrupper som igjen har sine mer detaljerte anbefalinger og forslag til tiltak. Det henvises til referansedokumentet for videre informasjon om disse.