Saksbehandling og digitale tjenester forbedres, effektiviseres og automatiseres ved god tilgang til kvalitetssikret informasjon fra egen og andre virksomheter. Dette er beskrevet i kapittel «7.1 Helhetlig informasjonsforvaltning i offentlig sektor» i Digital Agenda.
Figur: Stedsdatas betydning i transformasjonen av digital forvaltning.
Foreløpig har arbeidet omhandlet kunnskapsgrunnlaget i vår geografiske infrastruktur (SDI). Som illustrert i figuren over, blir utfordringen fremover å sikre gode regler for å stedfeste offentlige data og knytte dette opp mot digital forvaltning, digitale forretninger og ikke minst digitale innbyggere.
Et eksempel på tilpasning til arkitekturen som ligger til grunn for offentlig forvaltning, er data i Geonorges kartkatalog. Dette er gjort tilgjengelig i «Felles datakatalog», og beskrives under de overordnede krav og anbefalinger til metadata for offentlige data generelt. Men dette er bare et første skritt i en lengre prosess.
Stedfesting av offentlig informasjon
Mye offentlige data mangler stedfesting, selv om objektene har en geografisk posisjon i den virkelige verden.. Dagens alternative metoder med å stedfeste geografiske offentlige data generelt er:
- Stedfesting i henhold til nasjonale og internasjonale standarder for geografiske data
Referanse: ISO 191xx, SOSI-regler for UML-modellering - Stedfesting ved bruk av ISA Core vocabulary
Geomatikkbransjen legger til grunn stedfesting i henhold til ISO og SOSI for stedfesting i tilknytning til sine dataprodukter. Samtidig pågår et utviklingsarbeid med en viss samordning mellom disse alternative metodene.