Oversikt over tiltak

31 Fremme digital selvbetjening i byggesaksprosessen

Tiltakskategori: Fellesløsninger

De langsiktige målene i direktoratets digitaliseringsstrategi er blant annet selvbetjeningsløsninger for alle søknader om byggetillatelser, at all kommunikasjon i byggsektoren går digitalt og at regelverket støtter automatisk regelsjekk i byggesaksprosessen.

 

Aktuelle tiltak:

  • Pilotering, utvikling og innovasjon med stor vekt på brukerinvolvering av fremtidsrettede løsninger som sikrer en best mulig dataflyt i verdikjeden (DiBK)
  • Tiltak som stimulerer til markedsutvikling og økende mangfold av byggesaks- og byggesøknadsløsninger (DiBK)
  • Stimulere til videreutvikling av kvalitet på DOK og planregistre for å effektivisere og forenkle søknad- og byggesaksbehandling.

Bidra til utbredelse av byggesaksBIM som underlag for byggesaksbehandlingen, oppdatering av matrikkel og SFKB.

  • Varighet: 1/2020 -12/2023

  • Ansvarlig: Direktoratet for byggkvalitet
  • Medvirkende etater: Kartverket, KS
  • Departement KDD
  • Tiltakstype Ramme
Lagring ogforvaltning Tilretteleggingog distribusjon Tilgang og bruk Innsamling av data
Lagring ogforvaltning Tilretteleggingog distribusjon Tilgang og bruk Innsamling av data

Status på tiltaket

1
Oppstartsfase
2
Utredningsfase
3
Gjennomføringsfase
4
Avsluttende fase
5
Avsluttet

Mål i Geodatastrategien

1 Datainnhold
1.1 Prioriterte geografiske data er forankret, finansiert og etablert
1.2 Geografisk informasjon er godt faglig og tematisk tilrettelagt for bruk
1.3 Geografisk informasjon innsamlet etter offentlige krav er tilgjengelig i infrastrukturen

2 Teknologi og verktøy
2.1Geonorge sikrer effektiv dataflyt mellom sektorer og nivåer