Tiltaket utgår fra handlingsplanen i 2023 etter midtveisevalueringen av nasjonal geodatastrategi og handlingsplanen.
Målet med prosjektet er å utvikle og implementere en kartbasert feltløsning som gjøre det enklere å gjennomføre kontroll- og registreringsoppgaver i felt knyttet til offentlige skogforvaltningsoppgaver.
Landbruksdirektoratet gjennomførte i 2018 et prosjekt for å avdekke status for digitalisering innen de offentlige skogforvaltningsoppgavene.
Prosjektet avdekket klare behov for å implementere digitale feltverktøy tilpasset de skogfaglige kontroll- og tilsynsoppgavene kommunene er pålagt (f.eks. resultatkartlegging av hogstflater som er tre år gamle). Kartløsninger som kan brukes på mobile løsninger (smarttelefoner, nettbrett), der man kan ta med seg kart- og registerdata fra fagsystem og gjøre oppdateringer på disse ute i felt, utgjør kjernen i dette.
Prosjektet avdekket en stor forventing i kommunene om at de ønsker å utføre sine forvaltningsoppgaver i felt vha. digitale verktøy med kartfunksjonalitet, men at de gjennomgående mangler ressurser og kompetanse selv til å utvikle et slikt konsept. Ulike konsepter for utvikling og implementering av en feltløsning er vurdert, med konklusjon om at Landbruksdirektoratet bør ta et totalansvar for å utvikle, drifte og vedlikeholde en komplett løsning som tilbys brukerne. Det er videre gjennomført leverandørdialog samt en Proof of Concept for å bygge opp et godt kunnskapsgrunnlag for å beslutte oppstart av et anskaffelsesprosjekt.
Varighet: Prosjektet startet opp i april 2021, med en prosjektperiode som strekker seg ut 2022.
Gjennomføring:
Prosjektet pågår. Det er planlagt en pilot med deltakelse fra alle statsforvaltere og utvalgte kommuner i april 2022. Prosjektet ledes av Landbruksdirektoratet og har en referansegruppe bestående av representanter fra Statsforvalter og kommune.
Supplerende info:
Forventede gevinster:
Det er anslått at det kan spares om lag 5 500 timer i årlig arbeidsinnsats på kommunenivå ved implementering av en feltløsning. I tillegg kommer gevinster i form av bedre kvalitet i saksbehandlingen ved at datagrunnlaget blir betydelig mer konsistent og at man legger til rette for effektiv dataflyt, gjenbruk og viderebruk av data og samhandling på tvers av forvaltningsnivå og ut mot næringen.
Brukerorientering:
Brukersiden er aktivt involvert i prosjektet. En referansegruppe med deltakere fra Statsforvalter og kommuner deltar gjennom hele prosjektet og er med på design og brukertesting underveis.
Understøtter overordnede mål:
Tiltaket kan sies å understøtte flere av målsettingene i det strategiske grunnlaget, men vi tenker at det først og fremst støtter opp under disse to hovedmålsettingene fra geodatastrategien:
1 Datainnhold
1.1 Prioriterte geografiske data er forankret, finansiert og etablert
1.2 Geografisk informasjon er godt faglig og tematisk tilrettelagt for bruk