Tiltaket videreføres som en del av tiltak 3.
Informasjon i beslutningsprosesser er i stor grad basert på geografisk informasjon. Arealanalyser og spørringer etableres gjennom ulike web-løsninger, både av det offentlige selv og av systemleverandører. Det lanseres raskt løsninger som web-løsninger. Det er tversgående utfordringer knytte til arealanalyser av ulike slag, som eiendomsanalyser, DOK-analyser, befolkningsanalyser, klimaanalyser;
Hovedfokus vil være analyser av tema miljø og samfunnssikkerhet i arealplanlegging og byggesak.
Tiltaket bringer aktører sammen, med mål å samordne, etablere status, piloter og etter hvert samordnede driftstjeneste for arealanalyser. Flere av aktørene har allerede pågående aktivitet på feltet.
Varighet: 2021-2022
Gjennomføring:
Prosjektet tar sikte på å beskrive status, identifisere utfordringer, skissere løsninger og, dersom det er tilgjengelige midler/ressurser, gjennomføre piloter knyttet til en rekke emner;
Statusoversikt
Riktig og trygg bruk?
Brukerkrav til spørre-arealanalysetjenester
Gyldighets-areal?
Skal det utvikles nasjonale fellestjenester for arealanalyser mv
Lese mot kilden – oppdaterte, autoritative data
Levere api’er –ikke bare applikasjoner
Supplerende info:
Forventede gevinster:
Forventede gevinster vil være bedre beslutninger, spart tid og ressursbruk ved saksbehandling, raskere og rimeligere avklaring for utbygger/forslagsstiller.
1 Datainnhold
1.2 Geografisk informasjon er godt faglig og tematisk tilrettelagt for bruk
1.3 Geografisk informasjon innsamlet etter offentlige krav er tilgjengelig i infrastrukturen
2 Teknologi og verktøy
2.8 Det utvikles og implementeres fremtidsrettede standarder og brukerteknologi